Lucas
Versantvoort / 10 Nov 2015
Another year,
another Holocaust drama...but what a Holocaust drama it is! This film takes all
narrative and cinematographic clichés one usually finds in films of this sort
and dumps them straight into the trash. When you think about it, it's quite
surprising that a subjective trip through Holocaust hell of this kind has taken
so long to be made.
The story can
be summed up rather quickly: Saul, a Sonderkommando (Jews who were forced to
help the Nazi's in the concentration camps), tries to bury his son while his
fellow Sonderkommando's are planning an escape. The opening scenes already set
the tone as we see Saul being forced to help the Nazi’s get the new batch of
Jews undressed and into the gas chambers. As the ruckus what's happening behind
the 'shower' doors gets louder and louder, the film cuts to a black screen with
the film's title. Immediately, this film surpasses Schindler's List with its
cop-out of a gas chamber scene. List, while a great piece of cinema in many ways,
is in the end a story about a white man growing a conscience. Shoah, it is not.
I imagine Spielberg wanted to recreate the Holocaust with a morally decent
central narrative to not completely alienate his audience. Son of Saul has a
similarly morally decent storyline (Saul trying to properly bury his son), but
unlike List puts you smackdab in the middle of Auschwitz for the duration of
the film.
The true genius
lies in the complete lack of cinematic manipulation. True, film is by its very
nature a manipulative medium, but director Nemes presents this most horrific of
horrors as authentically as possible. Ninety percent of the film consists of
long shots where the camera sticks to Saul as if magnetically drawn to him,
while the horrors taking place in the background tend to be out of focus. If
Saul isn't looking at it, it's out of focus. The result is a highly subjective
journey through Auschwitz. Nemes is also aware of what he can and cannot show:
he doesn't pull any punches, but he also doesn't take us into the gas chambers,
because he knows it there are some things that must not be seen. There are no
typical cinematic tricks here: no establishing shots, no 'artsy' camera angles
or filters, no music. It's a refreshing change of pace from how the Holocaust is
usually presented.
The sound is
also crucial to the film's impact. Since much of what we see in the background
is out of focus, it's the sound that has to convey the hellhole we find
ourselves in. Combined with the long shots, you rapidly become exhausted, so
when a quiet scene suddenly appears, it's almost shocking.
In terms of
acting, I was surprised how minimalist it was. One would expect there'd be all
kinds of Big Emotions on display given the characters' circumstances, but it's
precisely these circumstances that feed Géza Röhrig's (Saul) performance. Saul
has a one-track mind and trying to survive in Auschwitz would lead you to shut
everything out, to block out all emotions. Fully expressing yourself would lead
to certain death, so Saul internalizes everything, so to speak. It's a very
bold move from Nemes who could've easily included lots of Oscar-bait scenes,
but didn't.
Even Claude
Lanzmann, creator of the gargantuan Shoah documentary, who stated that
depicting the Shoah is beyond film's capabilities has spoken of his great
admiration for Son of Saul. I suppose that's the highest praise one can give to
a Holocaust drama: Lanzmann liked it.
Dutch version
Een nieuw jaar, een nieuw Holocaustdrama...maar wat een
drama! Son of Saul vermijdt kundig elk
filmisch cliché om kunstmatig effectbejag te voorkomen. Het is bijna frappant
dat we zo lang hebben moeten wachten op zo'n subjectieve reis door een
concentratiekamp, maar Son of Saul
presteert het, weliswaar op een brute manier maar zonder ooit te ver te gaan.
Het verhaal laat zich gemakkelijk
samenvatten: Saul, een Sonderkommando (Joden die de Nazi's moesten helpen in
concentratiekampen), doet er alles aan om zijn zoon een waardige begrafenis te
geven, terwijl zijn mede-Sonderkommando's een ontsnapping aan het plannen zijn.
De openingsscènes zetten de toon al met Saul, die pas aangekomen Joden in
Auschwitz naar de kleedkamers en gaskamers moet begeleiden, terwijl een Nazi
herhaalt dat de warme soep koud aan het worden is... De deuren van de 'douche'
sluiten, Saul moet bij de deur staan, het helse kabaal wordt luider en plots
knipt de film naar een zwart beeld met de titel. Meteen overstijgt Son of Saul al Schindler's List die met z'n ‘narrow-escape’ gaskamer-scène toch
wel erg de plank mis sloeg. Schindler's List,
in vele opzichten een sterk drama, is uiteindelijk het verhaal van een blanke man,
die van harde zakenman verandert in een filantroop met een hart van goud.
Spielberg wilde waarschijnlijk met het Schindler-personage een moreel licht bieden
als uitweg uit de waanzin van de Holocaust. Maar gaat de Shoah in feite niet om
pure vernietiging? Son of Saul heeft
ook een positief centraal verhaalelement (Saul die zijn zoon plechtig wil
begraven), maar plaatst je middenin de chaos van Auschwitz.
Wat de film zo geniaal maakt, is het
verfrissende gebrek aan cinematografische manipulatie. Natuurlijk is film per
definitie een manipulatief medium, maar regisseur Nemes weet deze ultieme
horror op een zo natuurlijk mogelijk ogende manier tot leven te brengen. De
film bestaat grotendeels uit lange shots waarbij de camera als het ware aan
Saul gekleefd zit, terwijl veel van de afgrijselijke taferelen hierdoor wazig
blijven. Het is zichtbaar, maar niet helemaal. Alleen als Saul ergens direct
naar kijkt, verschijnt datgene ook scherp in beeld. Het resultaat is een zeer
subjectieve reis door Auschwitz. Hoewel we middenin Auschwitz zitten, weet
Nemes ook wat hij wel en niet kan tonen: de film is bruut, maar we zien
bijvoorbeeld nooit het vergassen, omdat Nemes weet dat zoiets simpelweg gewoon
niet kan en niet mag. Ook ontbreken typisch
filmische trucs, zoals establishing shots, opvallende camerahoeken, filters en zelfs
muziek ontbreekt in de film.
In tegenstelling tot muziek speelt
geluid hier een cruciale rol. Omdat veel van wat we zien ‘out of focus’ is, heeft het geluid de taak om deze auditieve hel tot leven te
brengen. En door het gebrek aan visueel overzicht worden we gedwongen ook onze
fantasie gebruiken, wat vaak een intenser effect oplevert dan iets letterlijk
tonen.
Qua acteerwerk valt op hoe
minimalistisch het allemaal is. Je zou toch verwachten dat allerlei Grote
Emoties tentoongespreid zouden worden, maar het geheim zit 'm in Saul's omstandigheden.
Om te kunnen overleven in zo’n situatie - en om zijn zoon een waardige
begrafenis te geven - sluit Saul zich af voor alles om zich heen. Emoties de
vrije loop laten zou waarschijnlijk zijn dood betekenen. Eigenlijk heel gedurfd
van Nemes om het zo minimalistisch weer te geven, terwijl hij ook heel
makkelijk de ‘Oscar-factor’ had kunnen najagen.
Zelfs Claude Lanzmann, bekend van de
tien uur durende documentaire Shoah,
heeft gezegd Son of Saul enorm te
bewonderen. Ooit had hij gezegd dat het in beeld brengen van de Shoah een
onmogelijke taak is voor film. Misschien is dit wel het grootste compliment dat
aan een Holocaustfilm te geven is: Lanzmann vond 'm goed.
No comments:
Post a Comment