Lucas Versantvoort / May 19, 2015
Having never laid my eyes on a Mad
Max film before, watching Fury Road was something of a new experience for sure.
Looking at the trailer, I got the feeling that beautifully
choreographed action and car chases were what I should expect...and that's
precisely what I got. It’s inherently over-the-top and the attempts at serious
storytelling come across as afterthoughts, but the action more than makes up
for it.
We're
immediately introduced to Mad Max standing on a cliffside overlooking an
endless wasteland. Through some wonderfully rapid-fire editing we get that he's
constantly confronted with flashbacks from his tragic past, a past in which he
failed to protect his family. He tells us he's become a man reduced to a single
instinct: survive. He's captured by Immortan Joe's forces, who controls the
local water supply and therefore controls the local population. When he's
strapped onto a car of a group of Joe's forces preparing to raid a neighboring
village for gasoline, Imperator Furiosa is one of the drivers. She has plans of
her own, however. She's taken Joe's daughters, who were very much willing to go
with her mind you, and stuffed them in her truck. She plans to go to her
hometown. Before you know it, she and Max have formed an unlikely pair, each
seeking redemption in their own way.
Like I said, the story's quite basic
and this is something director/writer Miller's fully aware of as well, labeling
it simply a 'western on wheels'. Max, having failed to protect his family, now
finds an opportunity to protect Furiosa and company and in so doing, find peace
of mind. Furiosa seeks peace of mind as well, believing she'll find in her
hometown all the way across the desert. Max and Furiosa's leap from unwilling
team to brothers-in-arms is well done, but some of the attempts at drama are a
bit overdone. After one plot twist, the music swells as Furiosa drops to her
knees and yells at the sky. All that's missing is her defiantly raising her
arms aloft à la Platoon and shouting 'Nooo'. I get that complaining about a mad
max film being over the top is a bit redundant, but I can't help but admit that
these attempts at drama just don't make the impact they're supposed to.
However, I did like Max's flashbacks. They were well edited, the imagery coming
at you at a hundred miles per hour. They weren't just visually pleasing, but
they took little time away from the film's main attraction: action.
Needless to say, action is where Fury
Road truly shines. Most of it takes place on the open road. Thankfully, much of
it looks--and feels--incredibly realistic, even when guys are using long poles
to leap from one car to the next...and that's a tame stunt by Fury Road's
standards. The film also injects plenty of well-placed humor into the
proceedings as well and I'm not talking about any of those ridiculous 'I didn't
sign up for this' comments made by passersby and so on. I'm talking a horde of
cars and motorcycles where one truck has countless speakers strapped on to
them, including a man playing his electric guitar like there's no tomorrow. I'm
talking countless cars crashing into each other and having the aforementioned
guitar flying towards the camera in slo-mo. the list goes on.
Even though fans have had to wait
roughly three decades for the fourth entry in the franchise, it definitely
seems like the wait was worth it. Some of the drama doesn't resonate at all,
but with action this entertaining, who even cares?
Dutch version
Zelfs wanneer je nooit eerder een Mad Max-film hebt
gezien, dan is Mad Max: Fury Road zeker een ervaring van formaat, een eyeopener.
Als je de trailer ziet, krijg je het gevoel dat je prachtig gechoreografeerde
actie en autoachtervolgingen kunt verwachten en dat is precies wat je te zien
krijgt. Sommige momenten in Fury Road zijn over-the-top en het verhaal komt
niet altijd even goed over, maar de overdonderende, gestoorde actie maakt dit
ruimschoots goed.
We zien Mad Max op een heuvel
staan in het gortdroge woestijnlandschap. Door de razendsnelle, psychotische
montagestijl komen we erachter dat zijn verleden - en zijn dode gezin - hem
achtervolgt. Max vertelt ons middels een voice-over dat hij gereduceerd is tot
een wezen met één instinct, overleven. Na deze indrukwekkende monoloog duurt
het niet lang voordat hij gevangen wordt genomen door de troepen van Immortan
Joe die de lokale watervoorzieningen beheerst en dus macht heeft over het volk.
Max wordt vastgebonden aan een van de wagens die een stadje tegemoet gaan om
benzine te stelen. Wat men niet weet is dat Imperator Furiosa, een van de
chauffeurs, de dochters van Joe in haar truck heeft gestopt (onthoud: ze wilden
maar al te graag mee) en van plan is naar haar thuisstad te vluchten. Het duurt
natuurlijk niet lang voordat Max en Furiosa elkaar helpen Joe te ontvluchten.
Het verhaal is, zoals verwacht,
niet het hoogtepunt. Regisseur Miller was hier ook zelf bewust van toen hij
Fury Road omschreef als een ‘Western op wielen’. Max kon zijn gezin niet redden,
maar kan dat symbolisch gezien nu wel doen door Furiosa en Joe's dochters te
beschermen. Zo hoopt hij weer innerlijke rust te krijgen. Furiosa wil ook rust
en verwacht die te vinden in haar thuisstad. Max’ en Furiosa’s samenwerking
begint moeilijk. Die moeizame start tussen beiden is in de context van film geloofwaardig,
maar andere pogingen tot drama zijn niet al te geweldig uitgewerkt. Zoals
wanneer Furiosa op haar knieën valt, de muziek zwelt aan en ze schreeuwt zo hard
als ze maar kan. Het enige dat ontbreekt is een grandioze "NOOOOOO!"
zoals we die kennen uit Star Wars. Een film als Fury Road moet over-the-top zijn,
maar feit blijft dat het drama niet de impact heeft die je toch mag verwachten.
Daar staat tegenover dat de flashbacks die Max ervaart erg goed zijn. Ze zijn
spannend gemonteerd met beelden die met honderd kilometer per uur op je
afvliegen. Vooral effectief is dat ze in de actiescènes geïntegreerd zijn en
dus niet al teveel aandacht naar zich toe trekken.
Waar Fury Road echt floreert en
tot leven komt, is in de actie. Zoals verwacht van een 'western op wielen'
vindt de meeste actie plaats op de open wegen, voor zover er wegen zijn in deze
woestijn. Gek genoeg, zeker in deze door computergraphics gedomineerde tijd,
ziet Fury Road er behoorlijk realistisch uit. Dat wil niet zeggen dat er geen computergraphics
aanwezig zijn, maar dat alles realistisch aanvoelt en dat is toch
uiteindelijk wat je als bioscoopbezoeker graag wilt. De actie is heerlijk
over-the-top en het normaalste wat je zal zien zijn mensen die met meterslange
stokken van de ene naar de andere wagen springen. De humor is ook goed
geïntegreerd en gelukkig zijn er geen idiote one-liners als ‘hier heb ik niet
voor getekend’. Denk eerder aan een blinde rockgitarist die op een auto met
honderden kilo's aan speakers staat te rocken alsof de dag des oordeels is
aangebroken. Of stel je voor dat diezelfde auto crasht. waardoor alle speakers
in het rond vliegen en de gitaar in slow-motion op je afkomt.
Dat Mad Max-fans lang hebben
moeten wachten op dit vervolg is een understatement, maar met een film als Fury
Road lijkt het wachten zeker de moeite waard geweest te zijn. Tuurlijk, sommige
pogingen tot drama raken nooit echt de gevoelige snaar, maar wat maakt het uit
met zulk heerlijk gestoorde actie?
No comments:
Post a Comment