Tuesday, February 16, 2016

99 Homes (2014) Review



Lucas Versantvoort / 6 februari 2016

Nadat het recente The Big Short al met een kritisch oog keek naar de huizenmarktbubbel van 2007, wordt dezelfde markt weer flink onder de loep genomen in 99 Homes. Regisseur Bahrani is echter niet zozeer geïnteresseerd in de corrupte aard van het systeem, maar die van de mensen die zich daar dagelijks in begeven. 99 Homes is emotioneel directer van aard dan The Big Short en heeft - in tegenstelling tot die film - ook geen onnodig virtuoze verteltrucs nodig, hoewel de film helaas nog wel eens in melodrama vervalt.
Bouwvakker Dennis Nash (Andrew Garfield) woont met zijn zoontje en zijn moeder. Op een dag klopt het noodlot aan de deur; ze worden uit huis gezet door makelaar Rick Carver en krijgen twee minuten om enkele belangrijke spullen mee te nemen. Dat wordt een gunst genoemd. Dennis gaat met z'n gezin in een motel wonen en zoekt wanhopig werk, maar tevergeefs. Toevallig ontmoet hij Carver weer die hem een baan aanbiedt. Binnen korte tijd is Dennis degene die aan de deur klopt en mensen uit huis zet. Hoewel hij hiermee weer voor zijn gezin kan zorgen, begint hij zich steeds meer af te vragen of dit het allemaal wel waard is.
Bahrani weet de vele gesprekken en confrontaties spannend en met gevoel voor detail in beeld te brengen. Vooral de wijzen waarop mensen de makelaars en politieagenten buitenshuis proberen te houden getuigt van veel inlevingsvermogen. Ook de keuze van Dennis om voor de meedogenloze Carver te werken en dit wordt invoelbaar uitgewerkt. Na talloze telefoontjes die voor Dennis alleen maar bevestigen dat er geen werk te vinden is, snappen we waarom hij zich genoodzaakt voelt Carver's aanbod aan te nemen. Hij beseft dat dit veel lijden zal betekenen voor anderen, maar hij kan niet anders dan voor zichzelf en zijn gezin kiezen. De 'het recht van de sterkste'-mentaliteit komt hier goed naar voren. 
Helaas geldt hetzelfde niet voor het familiedrama. De groeiende spanning tussen Dennis en zijn moeder over zijn lugubere werk levert vaak voorspelbare, melodramatische ruzies op. Carver’s redenen ter verklaring voor zijn doen en laten zijn helaas voorspelbaar. Het acteerwerk is sterk, hoewel Laura Dern lastig serieus te nemen is als Andrew Garfield's moeder; die rol vervulde ze beter in Wild met Reese Witherspoon. Bahrani's gebruik van symboliek voelt eveneens geforceerd, zeker wanneer het verhaal bijna bijbelse proporties aanneemt. Hierdoor heeft het melodrama soms iets komisch, zoals het eindshot van een jongen die Dennis een blik van erkenning geeft, Carver die zegt dat er aan boord van ‘de ark’ slechts ruimte is voor winnaars. 99 Homes is persoonlijker en intenser dan The Big Short, maar maakt gek genoeg emotioneel weinig indruk. Uiteindelijk maak het acteerwerk de film - in tegenstelling tot Carver's huizen - wel het bezichtigen waard.

No comments:

Post a Comment