Monday, February 1, 2016

The Big Short (2015) Review

Lucas Versantvoort / 20 januari 2016

Films over het instorten van de economie zie je niet elk dag. The Big Short, het verhaal over een handvol mensen die de crash van 2008 zagen aankomen, vertelt dit doemscenario met veel flair. Aan de cynische toon van de film kun je echter merken dat de filmmakers gefrustreerd zijn over de crisis en het feit dat die voorkomen had kunnen worden.
Hedgefondsmanager Michael Burry (Christian Bale) duikt de cijfers van de Amerikaanse huizenmarkt in en doet een ijzingwekkende ontdekking: deze markt - en dus de economie - staat op instorten. Handelaar Jared Vennett (Ryan Gosling) ontdekt hetzelfde en om te profiteren van deze voorkennis sluit hij een deal met een andere hedgefondsmanager, Mark Baum (Steve Carell). Vennett vertelt hem dat het instorten van de huizenmarkt terug te herleiden is tot CDO's ('collateralized debt obligations'). Twee jonge investeerders, Geller en Shipley, zien ook de crash aankomen en proberen hier met hulp van gepensioneerde bankier Rickert (Brad Pitt) een slaatje uit te slaan.
Het is mooi om Steve Carell weer in een voornamelijk serieuze rol te zien na zijn succes met Foxcatcher. De rol is vrij eentonig en een emotioneel subplot maakt weinig indruk, maar dat ligt meer aan het script. Christian Bale valt ook op als de neurotische, verlegen Michael Burry die niet serieus genomen wordt en de enige op zijn werk is die de crash ziet aankomen.
De film weet - zoals een van de personages zegt - dat mensen niet graag willen nadenken over wat er allemaal mis kan gaan. Dat maakt het ook niet makkelijk voor The Big Short, een film over het instorten van de markt. De schrijvers proberen daarom het scenario te voorzien van dialogen die van het scherm spatten, zoals we dat wel gezien hebben in The Social Network. Deze flair zien we ook terug in de montage. Soms levert dit geweldige momenten op, zoals wanneer personages in de camera kijken en iets corrigeren of becommentariĆ«ren. Maar wanneer het mislukt, komt het over als een wanhopige poging om het script ‘cooler’ te maken dan het eigenlijk is. Vooral pijnlijk zijn de momenten dat de filmmakers bekende sterren -- zoals Margot Robbie in een badkuip -- erbij halen om de ingewikkelde terminologie begrijpelijker te maken. De film wil zo wanhopig het complexe verhaal met een vette knipoog toegankelijk maken dat het iets wegneemt van de gravitas van het feitelijke verhaal.
Het zijn dit soort stilistische keuzes die het succes van de film op een vrij paradoxale manier in de weg staan. De film is overtuigend en vermakelijk vanwege de flair waarmee het de crisis en het exces van de banken in beeld brengt, maar deze flair maakt de film soms te gestileerd en ongeloofwaardig. Dezelfde paradox zien we ook in de casting. De bekende acteurs zijn allemaal geloofwaardig, maar hun bekendheid neemt iets van het realiteitsgehalte weg. Het cynisme en de onderliggende frustratie houden The Big Short - in tegenstelling tot de huizenmarkt - uiteindelijk wel staande.