Tuesday, February 16, 2016

D'Ardennen (2015) Review

Lucas Versantvoort 14 februari 2016

Als je de poster zou moeten geloven, zou D'Ardennen doen denken aan films als Fargo. Het ingrediënt wat echte ontbreekt is humor. Waar de Coens in Fargo de humor en de ironie onderliggend aan het bizarre misdaadverhaal wisten te benadrukten, is Drama met hoofdletter D the name of the game in D'Ardennen. Hoewel het acteerwerk geloofwaardig is, maakt het gekunstelde drama uiteindelijk weinig indruk.
Na een mislukte inbraak belandt Kenny in de gevangenis. Zijn broer, Dave, weet te ontkomen. Vier jaar later wordt hij vrijgelaten. Dave heeft inmiddels een vaste baan. Kenny's vriendin, Sylvie, is clean en is een relatie aangegaan met Dave. Terwijl de gewelddadige Kenny moeite heeft zich te settelen, twijfelen Dave en Sylvie wanneer ze Kenny het beste kunnen vertellen dat zij nu een stel zijn.
D'Ardennen heeft, ondanks het moeizame plot, wel interessante psychologische details. De gebrekkige communicatie tussen de broers wordt effectief weergegeven en doet denken aan de 'relatie' tussen broers Clyde en Buck in Bonnie and Clyde. Ook de moeder heeft een interessante scène waarin ze van Dave eist dat hij voor Kenny zorgt, omdat ze een tweede gevangenisstraf niet zou kunnen verdragen. Wanneer hij niet meteen deze belofte doet, geeft zij hem een klap op z'n wang. In één scène is meteen duidelijk van wie de broers hun gewelddadige neigingen hebben. Van de andere wang toekeren heeft deze vrouw nooit gehoord. Ook knap in beeld gebracht zijn de dingen waardoor Kenny zich niet gewild en geaccepteerd voelt. Wanneer hij z'n moeder vraagt waarom ze zo weinig foto's van hem heeft, zegt ze dat hij waarschijnlijk niet fotogeniek was. Wanneer Dave voor hem een baan regelt bij de autowasstraat waar hij ook werkt kan de eigenaar niet eens Kenny's naam onthouden. Dit draagt natuurlijk allemaal bij aan zijn kans om terug te vallen in gewelddadig oud gedrag. Dave blijft helaas een oninteressant personage, omdat hij zelf vrijwel nooit actie onderneemt
Het is de tweede helft die D'Ardennen de das omdoet. De film wil langzaam naar een bloederige climax, maar gaat hierin te ver. Zo ver zelfs dat je je afvraagt of het geen satire is. De toon blijft echter zo bloedserieus dat dit zeer onwaarschijnlijk is. Maar hoe moet je een film serieus nemen als middenin de climax de broers worden aangevallen door twee ontsnapte struisvogels? Zelfs al ga je ervan uit dat deze vogels de broers symboliseren en dat ze zelf hun ergste vijanden zijn, dan is dit zo gekunsteld dat het bijna lachwekkend is. Zelfs een bizarre bijrol in de tweede helft die wat ‘kleur’ aan de film moet geven voelt geforceerd aan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het dramatische Reservoir Dogs-achtige eindshot. Het plots verschijnen van de credits wordt 'ondersteund' door van die clubmuziek die totaal niet bij de sfeer past.
De tweede helft flirt steeds met satire zonder zich daaraan te committeren en is moeilijk serieus te nemen vanwege de bloedserieuze eerste helft. Laat D'Ardennen een waarschuwing zijn wat er kan gebeuren met je film als je ineens van genre en stijl verandert.