Thursday, February 4, 2016

Er ist wieder da (2015) Review

Lucas Versantvoort / 31 Dec 2015

Ondanks dat we al 70 jaar van Hitler af zijn, leeft hij nog steeds voort, bij enkelingen die hem nog steeds het einde vinden of bij YouTubers die scènes uit Der Untergang parodiëren. Zelfs na al die jaren is er iets aan Hitler wat men fascineert. Er ist wieder da gaat een stap verder door te vragen wat er zou gebeuren als Hitler zou opstaan uit de dood en zich begeeft onder de Duitsers van vandaag. Hoewel de nadruk ligt op het satirische aspect van deze situatie, heeft de film een dreigende ondertoon, een waarschuwing dat een Hitler die de macht weer overneemt niet zo belachelijk is als je zou denken.
Het is een doodgewone middag in Berlijn. Ergens tussen de struiken ontwaakt Hitler. De rook komt van hem af alsof hij als een meteoriet is neergestort. Tot zijn grote verbijstering ontdekt hij dat de eenentwintigste eeuw al een tijd is aangebroken. Hij overnacht een tijd in een krantenkiosk. Tegelijkertijd wordt Fabian, een medewerker bij een plaatselijke televisiemaatschappij, ontslagen en ziet hij in deze 'Hitler-imitator' een kans om zijn baan terug te krijgen. Hitler ziet in hem echter weer de kans om de macht te grijpen. Ze reizen een tijd door Duitsland waardoor Hitler een beeld krijgt van de irritaties bij de Duitsers van vandaag. Uiteindelijk belandt Hitler in tv-shows en interviews en uit het niets bereikt hij de mate van populariteit die zo van pas kwam in 1933.
Het indrukwekkendste aspect van Er ist wieder da is het gevoel voor detail waarmee Hitler's alsmaar groeiende populariteit wordt weergegeven. Eerst maken allerlei voorbijgangers foto's van hem, een alleenstaande moeder geeft hem een dosis pepperspray, met zijn medemens praat hij over de allochtonen, het minimumloon, het ideale Duitsland. De leidinggevenden bij de tv-maatschappij zien (net zoals Fabian) financieel succes in deze imitator en geven hem een platform, nog voordat ze Hitler het advies geven dat hij in deze shows vooral zichzelf moet zijn…
Ook opvallend zijn de scènes waarin Er ist wieder da de mens Hitler tracht te analyseren. In de film verwijst Hitler vaak naar het noodlot als de verklaring voor zijn daden of hij zegt dat hij zich gewoon niet anders kan gedragen, omdat hij dan zichzelf niet meer zou zijn. Allemaal rationalisaties om maar niet de schuld op zich te hoeven nemen. Het ligt niet aan mij, het moest zo zijn. Dat verklaart ook waarom hij op een gegeven moment zegt dat het juist de mensen zijn die hem de macht gaven. Hitler zegt met andere woorden: ik kan het niet helpen dat zij mij het lot van hun land toevertrouwen.
Veel korte interviews met de ‘gewone’ mensen komen heel natuurlijk over en dat is geen toeval, want de filmmakers zouden wekenlang met hoofdrolspeler Oliver Masucci door Duitsland gereisd zijn en mensen echt geïnterviewd hebben. Dit geeft de film wel een heel onheilspellende ondertoon, hoewel je je toch moet afvragen hoeveel Duitsers het eigenlijk zijn die zo lijken te verlangen naar 'die goeie ouwe tijd'. Wat nog intrigerender is, als we er vanuit gaan dat dit authentieke interviews zijn, is de vraag waarom mensen pas vrijuit praten over politiek wanneer uitgerekend Adolf Hitler tegenover hen staat. Biedt zo'n radicaal figuur, zelfs al is het een imitator, een uitlaatklep voor allerlei frustraties die men eigenlijk niet durft uit te spreken?
Tegen het einde van de film overspeelt de film toch een beetje zijn hand door te suggereren dat er een Hitler in ons allemaal zit wat wel een beetje cru is. (Hitler had net zo goed kunnen zeggen, ‘we're not so different, you and I.’) Met zo'n opmerking suggereer je eerder dat iemand als Hitler aan de macht komt, omdat er een gewelddadige dictatoriale maniak in ons zit, maar dan laat je wel alle sociaal-maatschappelijke factoren die in de film zo goed aan bod komen(!) achterwege. Ook in de laatste montage met beelden van rellen, Pegida en Geert Wilders – met op de achtergrond een elektronische versie van Purcell's The Funeral of Queen Mary à la A Clockwork Orangewordt de boodschap er wel dik bovenop gelegd, hoewel de onderliggende wanhoop wel begrijpelijk is. Het probleem is dat deze laatste montage eigenlijk onnodig is, omdat de film over het algemeen goed satire met drama weet af te wisselen en dus de onderliggende boodschap al prima weet over te brengen.
Ondanks deze kleine misstappen is Er ist wieder da een zeer geslaagde satire. In vrijwel elke scène wordt het idee van een hedendaagse Hitler weer vanuit een nieuw perspectief bekeken. Het ene moment zien we ‘de grote Hitler’ zijn kleding brengen naar de stomerij en pietluttig praten over de ophaaldatum, het volgende moment zien we een montage van fictieve YouTube-filmpjes waarin Hitler geparodieerd wordt en waarin mensen serieus ingaan op wat Hitler te zeggen heeft. Een zeer creatieve satire die je niet moet missen.