Tuesday, February 16, 2016

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi (2016) Review



Lucas Versantvoort / 15 februari 2016

"Your country's gotta figure this shit out, man." Dat is wat een Amerikaanse soldaat een Libiër adviseert de ochtend na de beruchte aanval op het Amerikaanse consulaat in Benghazi in 2012. Laat het politieke vernuft van die ene zin duidelijk maken met wat voor meesterwerk we hier te maken hebben...
In het Libië van 2012, nog niet eens een jaar na de dood van Gaddafi, zit een geheime CIA-basis die de nabije Amerikaanse Ambassade bewaakt. Een kleine groep ex-Navy SEALS zorgt voor de beveiliging, maar de gebrekkige beveiligingsmaatregelen bij het consulaat baart ze meteen al zorgen. Wanneer er later rellen uitbreken en de ambassade wordt aangevallen, breekt de hel los. Bureaucratisch geneuzel verhindert een vroege reddingsactie, maar wanneer ze bij het belegerde gebouw aankomen, proberen ze de vijand buiten de muren te houden terwijl ze wachten op hulp die maar niet komt. 
Het is lastig in te schatten of 13 Hours regisseur Michael Bay's meest 'volwassen' film tot nu toe is of juist ondraaglijker is omdat het om een waargebeurd verhaal gaat. De film zit zo bomvol clichés, oneliners en gebrekkige karakterontwikkeling (niet geheel onverwacht natuurlijk) dat het drama moeilijk serieus te nemen is. De eerste helft is redelijk ingetogen (lees: een gebrek aan explosies) wat vrij knap is van Michael "Bayhem". De bedoeling is natuurlijk om hier sympathie op te wekken voor de hoofdpersonen, maar karakterontwikkeling wordt hier gereduceerd tot oneliners en o zo emotionele Skype-gesprekken met de gezinnen aan het thuisfront. Er zijn zoveel onbedoeld grappige momenten dat je 13 Hours bijna de meest ondergewaardeerde komedie van het jaar zou noemen. 
Actie met de intensiteit en concentratie van Zero Dark Thirty of Sicario hoe je natuurlijk niet te verwachten van Bay, maar liever deze vrij praktische effecten dan een stel Transformers die enkel op harde schijven bestaan. De actie blijft over het algemeen redelijk geloofwaardig, hoewel Bay niet de verleiding kan weerstaan een onnodig, Pearl Harbor-achtig shot te tonen vanuit het point-of-view van een mortier. 
Hoewel Bay de verwarring van de gebeurtenissen effectief overbrengt, is het uiteindelijk meer een 'Bay-film' dan een historisch oorlogsdrama. Teveel oneliners, teveel machogedrag, zelfs een shot van een shirtloze soldaat die bezweet aan het trainen is, teveel ongeloofwaardige dialoog, teveel emotionele manipulatie, teveel vermijden van politieke nuance, the list goes on...

No comments:

Post a Comment