Lucas Versantvoort / 22 januari 2016
Het is altijd bizar als er een film verschijnt over "de
beruchtste criminelen van Londen" en je nooit van hen gehoord hebt.
Terwijl je je weer eens afvraagt of je wel genoeg historisch besef hebt, stap
je de bioscoop in. Al snel wordt diezelfde vraag vervangen door het groeiende
besef dat regisseur Brian Helgeland (bekend van L.A. Confidential) wel heel duidelijk de grote gangsterklassiekers
aan het citeren is. Helaas bereikt Legend
zelf, ondanks de titel, die 'legendarische' hoogtes niet.
Reggie Kray is een berucht figuur in de
criminele wereld van Londen. Zijn schizofrene, homoseksuele broer Ronny zit in
een tbs-kliniek, maar met wat subtiel geuite dreigementen weet Reggie hem
vroegtijdig vrij te krijgen. Samen zijn ze van plan om hun positie te versterken
in de Londense onderwereld. De schizofrene, paranoïde Ronny blijkt snel een
blok aan Reggie's been te zijn. Reggie kan geen drastische maatregelen nemen,
omdat het tenslotte zijn broer is. De film wisselt beelden van de criminele
activiteiten van beide broers af met Reggie's complexe relatie met Frances
Shea, die niets anders wil dan dat Reggie zich loskoppelt van de criminele
wereld waar hij zich zo in thuis voelt.
Legend
is een betere misdaadfilm dan het recente Black
Mass, maar net als bij die film ontbreekt een cruciaal element: emotie. Het
verhaal zit vol complexe personages, maar het lukt regisseur Helgeland niet om
dit op een meeslepende manier te vertellen. Je weet dat de emotie aanwezig is,
maar je ondergaat het nooit. De gangsterklassiekers wisten je altijd te
laten vereenzelvigen met mensen die eigenlijk brute moordenaars zijn, maar met Legend lukt Helgeland dat niet en zelfs
Tom Hardy in een dubbelrol kan daar weinig aan doen.
Deze emotionele afstand is vooral
stuitend bij Reggie's relatie met Frances. Helgeland besteedt veel aandacht aan
deze moeizame relatie, maar je blijft er altijd op een afstand naar kijken. Je
kunt dit - gezien het feit dat Legend
een gangsterfilm is - rechtvaardigen door te zeggen dat er met opzet voor een
kritische blik is gekozen, maar dat is bij het uitbeelden van zo'n dramatische
relatie als die tussen Reggie en Frances geen excuus.
Je kunt aan veel dingen merken dat we
hier wel degelijk met de schrijver van L.A.
Confidential te maken hebben. Alleen al de tijd die hij besteedt aan het
uitdiepen van de relatie tussen de broers en tussen Reggie en Frances bewijst
dat Helgeland weet dat een gangsterfilm zonder interessante en sympathieke
personages weinig voorstelt. Het probleem is dat de personages slechts
'interessant' blijven, maar nooit onze sympathie oproepen en dit gebrek aan
ontroering is voor een ‘karakterdrama’ als Legend
fataal.
No comments:
Post a Comment