Lucas Versantvoort / 1 februari 2016
Al in de openingsscène maakt Carol een overduidelijke verwijzing naar een van de grote
romantische klassiekers: David Lean's Brief
Encounter. Met zo'n knipoog zou het natuurlijk een misdaad zijn je publiek daarna
te voorzien van een rampzalige film. Hoge verwachtingen dus, verwachtingen die Carol helemaal waarmaakt.
New York, de jaren vijftig. Het
kerstseizoen is aangebroken. De jonge Therese (Rooney Mara) werkt als kassière
in een warenhuis. Ze verveelt zich en hoopt fotografe te worden. Op een dag
komt ze Carol (Cate Blanchett) tegen, een 'oudere' vrouw van in de veertig die
aan het winkelen is ter voorbereiding op kerst met haar gezin, hoewel ze
middenin een scheiding zit. Ze beseffen allebei snel dat ze zich tot elkaar
aangetrokken voelen. Carol 'vergeet' haar handschoenen. Therese verstuurt ze
per post waarna Carol haar als dank uitnodigt om te lunchen in de stad. De band
tussen de twee groeit, hoewel anno 1950 niet iedereen daar blij mee is. Zowel
Therese en Carol beseffen echter dat ze zich bij elkaar meer op hun gemak
voelen dan bij de mannen in hun leven.
Het is de intelligentie en
terughoudendheid waarmee regisseur Todd Haynes dit liefdesverhaal ontvouwt wat Carol tot zo'n vervullende ervaring
maakt. Gelukkig brengt deze terughoudendheid ook niet het verhaal tot
emotionele stilstand. Integendeel. Het versterkt juist de emotionele kracht van
een verhaal waarin zoveel onuitgesproken blijft, waarin alles zich onder de
oppervlakte lijkt af te spelen.
Cate Blanchett en Rooney Mara zijn
perfect gecast. Blanchett is de elegantie zelve en dit is waarschijnlijk haar
beste prestatie tot nu toe in een carrière die inmiddels al zo'n 25 jaar
beslaat. Hetzelfde geldt voor Mara die dat onschuldige verlangen naar iets
nieuws in haar leven uitdraagt zonder erbij stil te staan of dit wel goed voor
haar is. Haar innerlijke transformatie is het hart van de film.
Wat Carol
onderscheidt van andere films over verboden liefde is dat de film meer doet dan
ingaan op hoe anno 1950 men niet ruimdenkend was op het gebied van
homoseksualiteit. Dit soort verhalen maakt Hollywood al decennia en eindigen
vaak onnodig tragisch om ons op hardhandige wijze iets te leren over
ruimdenkendheid. Carol gaat verder en
toont op volwassen wijze een relatie tussen twee mensen in plaats van een relatie tussen twee vrouwen. Dit
culmineert in een verrassend einde waarmee Haynes op gedurfde wijze breekt met
het Brief Encounter-format.
No comments:
Post a Comment